مقدمه

بررسی عملکرد وبسایت از نیازهای ضروری هر وبسایتی می‌باشد. سه ابزار Pingdom و GTmetrix و WebPagetest از قدرتمندترین ابزارها برای بررسی سرعت عملکرد وبسایت‌ها هستند. هر چند کار کردن با این وبسایت‌ها آسان است اما ممکن است هنگام بررسی سرعت عملکرد انواع وبسایت با هر یک از این ابزار، با نتایج مختلفی روبرو شوید. برای مثال ممکن است هنگام بررسی یک سایت یکسان در هر یک از این ابزارها، شاهد سرعت بارگذاری متفاوتی باشید. در این گونه موارد به راحتی می‌توان فهمید که اگر چه این ابزارها در نگاه اول ویژگی‌های یکسانی دارند اما وجود تفاوت‌های کلیدی در نحوه عملکرد آن ها، باعث می‌شود نتایج متفاوتی از آنالیز یک سایت یکسان به دست آید. در این مطلب قصد داریم این تفاوت‌های کلیدی را بررسی کرده و درک بهتری از این سه ابزار به شما ارائه دهیم.

https://sorooshnews.com/%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%b5%db%8c-%d8%a2%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86/

مکان سرور تست در نتیجه نهایی تاثیر دارد

میزان فاصله مکانی بین محل آنالیز سرعت و سرور میزبان سایت یک عامل مهم در هنگام آنالیز تست سرعت می‌باشد. این فاصله جغرافیایی درواقع نشان می‌دهد که میزان تأخیر و کیفیت اتصال به شبکه از عوامل مهمی هستند که نقش پر رنگی در بررسی تست سرعت سایت دارند.

فرض کنید قصد دارید یک سایت را که سرور آن در آلمان است، از نظر سرعت مورد بررسی قرار دهید. از آنجایی که همواره هنگام انتخاب مکان، از مکان پیش فرض برای بررسی نتیجه استفاده می‌کنیم، سایت GTmetrix از شهر ونکوور کانادا، سایت Pingdom از فرانکفورت آلمان و سایت WebPagetest از دالاس آمریکا سایت مورد نظر را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. بدیهی است که مکان‌های ذکر شده هر کدام نسبت به آلمان فاصله مکانی متفاوتی دارند، از این رو این فاصله مکانی تاثیر بسزایی روی نتایج نهایی می‌گذارد. به نظر می‌رسد برای تجسم هر چه دقیق‌تر وضعیت سرعت سایت، بهتر است موقعیت مکانی مشابه محل مخاطبان سایت انتخاب شود. هر کدام از سه ابزار معرفی شده، امکان بررسی سرعت سایت را در مکان‌های مختلفی فراهم می‌آورند.

ابزار  Pingdom دارای 7 سرور اختصاصی است که در مکان‌های مختلفی بررسی سرعت را انجام می‌دهد. ابزار GTmetrix نیز دارای 7 هفت مکان جغرافیایی مختلف است اما 30 سرور بررسی تست دارد.

سرورهای زیادی توسط سایت WebPagetest نیز ارائه می‌شود. حدود 80 سرور در سراسر جهان برای بررسی سرعت سایت از این سایت موجود می‌باشند. هر فردی نیز می‌تواند میزبان سرور تست این ابزار باشد. برای میزبان شدن سیستم بالایی نیز مورد نیاز نیست. هنگام استفاده از WebPagetest ابزار باید با این تصور آنالیز سرعت سایت را انجام داد که تمامی سرورها دارای سخت افزار یکسانی نبوده و بنابراین عملکرد یکسانی نیز نخواهند داشت.

زمان توقف آنالیز یک معیار مهم و تاثیرگذار

یکی دیگر از عوامل موثر روی بررسی سرعت یک سایت، میزان زمان توقف آنالیز و زمان ثبت گزارش است. دو زمان کلیدی مهم در بین این دو وجود دارد که سایت‌های آنالیز سرعت با کمک آن آنالیز را انجام می‌دهند.

زمان Onload:

زمانی که دانلود تمامی منابعی که در صفحه سایت مورد نظر وجود دارد به پایان رسید، سایتی که با آن آنالیز انجام می‌دهید، بررسی آنالیز سرعت را متوقف کرده و نتیجه را به ثبت می‌رساند. امکان دارد در این بازه زمانی، عملکرد‌هایی چون: جاوا اسکریپت و امثال آن اجرا نشوند. در این صورت زمان کوتاه‌تر از حالت مشابه خواهد بود.

زمان Fully Loaded :

این زمان در واقع همان زمان اتمام بارگذاری و توقف دانلود فایل‌ها می‌باشد. سایتی که  با آن سرعت وبسایت را بررسی می‌کنید، تا زمان بارگذاری کامل صفحه و توقف انتقال داده­ها، منتظر می‌ماند. بنابراین ممکن است طول زمان بارگذاری صفحه نسبت به دفعات قبل کمی بیشتر شود.